چاپ با کلیشه
27
مرداد

حقایقی در مورد چاپ صنعتی

فعالان حوزه چاپ صنعتی ( و نه دوستانی که فقط به چاپ صنعتی به چشم یک راه حل برای درآمدزایی نگاه می کنند ) دائما به دنبالِ دنبال کردن فرصت های جدید در بازار چاپ صنعتی، تکنولوژی های جدید و بخش های جدید بازار هستند . برخی از ما گاها چندین بار پیاده روی فرصت ها ، احتمالات و امکانات را طی می کنیم .یا این سوالات که

کدام امکانات را می توانیم به خدمت بگیریم ، و کدام ها را نه؟

آیا اجازه داریم آنچه به نظر می رسد بخش بازار ” پررونق در حوزه ی چاپ صنعتی” است را فعال تر کنیم ؟

آیا مجبوریم چیزی را که اکنون دنبال آن هستیم را کنار بگذاریم و به دنبال فرصت ها و اتفاقات جدید باشیم؟

چه زمانی باید تصمیمات جدیدی بگیریم ؟

در این روزها ما در گروه چاپ صنعی تسنیم ، تصمیم گرفتیم نتایجمان را با شما در میان بگذاریم . شاید زمان آن فرا رسیده باشد که شما هم تصمیم خود را در هنگام چاپ صنعتی اتخاذ کند.

فراموش نکنید که به عنوان یک خدمت و یک صنعت، چاپ صنعتی هنوز جدید است ، اما فن آوری های جدید مرزهای امکان پذیر اتفاقات جدید را به سرعت متحول می کنند. بنظر ما فعالان این حوزه باید به یادگیری هرچه بیشتر در مورد چاپ صنعتی همت بگمارند در نتیجه ، در شکل بسیار بهتری می توانند تصمیم بگیرند و این یعنی می دانند و می فهمند که در چه زمانی باید برای کشیدن ماشه صنعتی تصمیم بگیرند.

چاپ روی پارچه

مفاهیم زیر را با همین نگرش برایتان آماده کرده ایم .

۱ – بازار چاپ صنعتی را برای خودتان تعریف کنید.

اولین سؤالی که بیشتر مردم با شنیدن اصطلاح “چاپ صنعتی” مطرح می کنند این است: که چاپ صنعتی چیست؟ ساده ترین پاسخ را می توان اینگونه بیان کرد، چاپ صنعتی تکنیکی است که با استفاده از فن آوری های چاپی در فرآیند تولید می توان روی محصولی صنعتی محتوایی را چاپ کرد . برخلاف رویکرد سنتی ، که جوهر را روی نوعی کاغذ یا وسایل خاص چاپی – مثل قلم و یا مهرهایی توپ گلف گرد بودن – می مالیدند، و سپس روی محل مورد نظر می کوبیدند تا آرم ها یا موضوع مورد نظر را بر روی آن چاپ کند ، در چاپ صنعتی ، با  ایجاد حرکت در فرایند تولید ، موضوع مورد نظر روی محل مورد نظر چاپ می شوند .

اگرچه این یکی از تعاریف متداول است ، اما تنها راه بررسی آن نیست.

با تکامل صنعت ، تکنولوژی به کمک این صنعت آمده و انواع بیشتری از چاپ را ارائه داده است . امروز می توان به انجام چاپ روی هر چیزی اشاره کرد و آن را در مقادیر بسیار زیاد انجام دهد ( مثلا ۵۰۰۰ قطعه در ساعت ، بیش از دو شیفت در روز ، ۵-۷ روز در هفته و … ) در این حالت ، چاپ به خودی خود یک فرآیند تولید می شود ، به همین دلیل به کار بردن اصطلاح چاپ صنعتی برای پوشش دادن به نوع استفاده ی آن کارا است.

چاپ صنعتی را می توان به دو طبقه گسترده تقسیم کرد: تزئینی و کاربردی.

دسته” چاپ صنعتی تزئینی ” شامل چاپ روی سرامیک ، چاپ روی شیشه ، چاپ روی چوب ، چاپ روی ورقه و منسوجات با کاربردهای مختلف در بخش های معماری ، اتومبیل ، الکترونیک مصرفی ، کالاهای مصرفی و پوشش های دیواری و کف است.

عنوان ” چاپ صنعتی کاربردی” همانطور که از این عنوان پیداست به معنای چاپ برای کاربرد عملیاتی در یک جزء ، دستگاه یا محصول است. این طبقه شامل: چاپ سه بعدی برای نمونه های اولیه ، ابزار و ساخت؛ الکترونیک چاپی مانند نیمه هادی ها ، نمایشگرها ، صفحه های خورشیدی  و چاپ برای برنامه های کاربردی زیست پزشکی مانند داروسازی و اندام های مصنوعی است.

خیلی مهم است که شما تصویر واضحی از خدمت تان را برای مخاطب تان تشریح کنید تا مشتری بداند که چگونه و با چه گستردگی ای می تواند از شما تقاضا کند .

۲-برای خودتان چاپ صنعتی را تعریف کنید و بدانید برای شما این واژه چه معنایی دارد

تا کنون از خودتان پرسیده اید که ، چاپ صنعتی برای تجارت شما به چه معنی است؟ به نظر ما تا حدودی ، برای پیشتازان این ، به معنای تفکر ورای یک چاپ معمولی است. تبر( یکی از صاحب نظران و پیشتازان در صنعت چاپ ) می گوید: “چاپ صنعتی ، ارتباطی است بین هنرهای گرافیکی ، شناخت مشتریان ، در خیلی از موارد بسته بندی و چشم نوازبودن چاپ ، البته هزاران موضوع مختلف دیگر  مثل وزن و جنس ماده ی اولیه ، دقت در نحوه ی ارتباط مشتری با محصول و انعطاف پذیری میان اجزا را نباید نادیده گرفت.”

وی ادامه می دهد: “برای چاپ صنعتی ، یکی از بزرگترین ملاحظات ، انتقال به دسته بسیار متنوعی از بسترها است.”

InPrint  آمریکا اعتقاد دارد : ” چاپ صنعتی یا استفاده از فن آوری های چاپی در فرایند تولید  این به روشی اطلاق می شود که به وسیله آن جوهر یا هر ماده دیگری بر روی یک محصول برای اهداف کاربردی یا تزئینی چاپ می شود. ”

تعریف شما از چاپ صنعتی برای شما چیست ؟

۳- به پارچه ها هم فکر کنید .

چاپ بخش نساجی یکی از بخش های صنعت چاپی است که بسیار سریع در حال رشد است. برای چاپ منسوجات سفارشی در سالهای اخیر راه حل های بسیار خوبی بدست آمده است. طراحان داخلی ، برنامه ریزان شرکت ها و طراحان مبلمان در ایران به تازگی شروع به کاوش در مفاهیم مربوط به سفارشی کردن چاپ ها و الگوهای همه چیز از مبل در اتاق انتظار لابی گرفته تا پرده های یک دفتر هستند. و با توجه به رشد این بخش ، توانایی ارائه ی پیشنهادات متفاوتی به مردم امکان می دهد مبلمان و پارچه های خود را بصورت سفارشی طراحی کنند و این یک بازار بالقوه برای فعالان صنعت چاپ است .

برای برطرف کردن این تقاضا ، فروشندگان پارچه ی مبلی نیاز به سرمایه گذاری در انواع تجهیزات دارند که فعالان صنعت چاپ به راحتی توان پوشش دادن این نیاز را دارند .

۴ – روی تجهیزات تان سرمایه گذاری کنید

همانطور که میدانیم خلق و ارائه ی پارچه های خاص و شخصی شده تنها گزینه در کاربرد چاپ صنعتی  نیستند. امروزه بسیاری از مطبوعات دیجیتال توانایی چاپ روی طیف های وسیع تری از بسترها را دارند و بیشتر از چاپگرها چاپ صنعتی استفاده می کنند. فناوری سخت افزارهای سر جوهر افشان با همین هدف اصلاح شده است تا بتواند روی پارچه ، سرامیک ، کاغذ دیواری و موارد دیگر کار کند و همین هدف باعث شده که اکثر برنامه ها ، چاپ سه‌بعدی را نیز پشتیبانی کنند( که مطبقه ی دیگری از چاپ صنعتی است و البته که هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد )، این فناوری هزینه‌هایتان را کاهش می دهد و این موضوع یک فاکتور مهم در صنعت چاپ است.

این فقط یک جریان سرمایه گذاری روی سخت افزار نیست. جریانهای کاری و ابزارهای فعلی که امروزه بیشتر فعالان چاپ صنعتی از آنها استفاده می کنند ، با رعایت این مقوله کار خود را توسعه می دهند . اگر شما هم از فعالان حوزه ی چاپ صنعتی باشید با گذشت زمان ، به احتمال زیاد راه حل هایی متناسب با برنامه های خاصی که روی آنها تمرکز کرده اید ، سرمایه گذاری خواهید کرد.

یکی از بهترین فرصت ها طراحی و چاپ کاغذ دیواری های سفارشی است.  این موضوع بسیار شبیه به چاپ روی کاغذهایی است که از قبل با آن آشنا هستند و راه را برای سایر کاربردهای صنعتی مانند پارچه و بسته بندی باز می کند.

۵ – فرصت های فراوانی که در بازارند بصورت کوتاه مدت ظهور می کنند .

فعالیت در بازار چاپ صنعتی این یک بازی کوتاه مدت نیست. اما بخش اعظمی از فرصت های ظاهر شده در بخش چاپ صنعتی به صورت کوتاه مدت مثل یک پنجره به سوی مخاطبان باز هستند و شما می توانید به کمک فن آوری های جدید و اصلاحات زیرساخت یا خلق زیر ساخت های جدید به کشف آنها در زمان مقرر بپردازید .

یکی از بهترین راه هایی که فعالان چاپ صنعتی در این فضا درگیر آن می شوند ، صحبت و مذاکره با ارائه دهندگان فناوری و یا بازارشناسان است. با همکاری زودهنگام با آنها ، فعالان چاپ صنعتی نه تنها می توانند به کمک آنها به فن آوری های جدید دسترسی پیدا کنند ، بلکه می توانند با ارائه نمونه هایی از دنیای واقعی به آنها در کشف راه های جدید کمک کنند.

۶ – در نمایشگاه های تخصصی صنعت چاپ شرکت کنید و یا رویدادهای مرتبط با آن را بررسی کنید.

اگر می خواهید درباره چاپ صنعتی بیشتر تحقیق کنید ، ممکن است هیچ رویدادی بهتر از شرکت در نمایشگاه های تخصصی مرتبط با فعالیت شما نباشد . این نمایشگاه های صرفا به نمایشگاه های چاپ و تجهیزات چاپی خلاصه نمی شود ، بررسی و شرکت در نمایشگاه های مد و چاپ ، مبلمان ، لوازم خانگی و … نیز می تواند به شما کمک فراوانی بکند .

۷- از رصد مجلات و تولید کنندگان سخت افزار های مرتبط با صنعت چاپ غافل نشوید .

از بررسی رقبای داخلی و حتی خارجی در صورتی که بین المللی فکر می کنید نباید غافل شوید ، همچنین در صورتی که توانایی دسترسی به نمایشگاه ها را ندارید به صورت مستمر به بررسی تولیدکنندگان و تازه های صنعت چاپ بپردازید . گاهی اوقات همین بررسی های کوچک منجر به نتایج و کشف های بزرگی خواهد شد.

۸ – چشم اندازهای جدی برای رشد تجارت و درآمدتان تعیین کنید .

به دلیل تعداد زیادی از شرکت های تولید کننده ی سخت افزار های صنعت چاپ و خالقان تکنولوژی در صنعت چاپ، امکان شگرفی برای فناوری چاپ دیجیتال صنعتی وجود دارد.

به گزارش InPrint USA ، بازار دیجیتال یا تولیدات آمریکای شمالی حدود ۳۰٪ از بازار جهانی را نشان می دهد ، در حالی که اروپا سهم کمی بزرگتر با حدود ۳۴٪ ​​را نشان می دهد.

صنعت چاپ صنعتی در ایران گردش مالی بالایی در بازار خاکستری و اظهار نشده را از آن خود کرده است و این موضوع فروشندگان دستگاه های صنعت چاپ را تحت تاثیر خود قرار داده است ( مخصوصا در بازارهای اداری و مصرفی ) این موضوع  که اگرچه هنوز هم بسیار سودآور هستند اما بالغ و رو به زوال هستند.

امروزه مهمترین گزاره های ارزش برای چاپ صنعتی ، کاهش هزینه ، واکنش سریعتر و ایجاد فرصت های جدید در بازار است.

۹ – در آغوش گرفتن تکامل

چاپ صنعتی هنوز در حال تحول است – اما پروژه های متغیر تری ، بسیار طولانی تر و با طیف گسترده ای از بسترها و اشیاء را می توان به کمک چاپ صنعتی خلق کرد .شاید سرمایه گذاری در این بخش برای خیلی از افراد کارا نباشد اما کمک گرفتن از فعالان حوزه ی چاپ صنعتی ، می تواند فرصتی بزرگ برای رشد در بسیاری از کسب و کارها باشد ، چه در کوتاه مدت و چه در دراز مدت.