Industrial Printing
27
مرداد

فرآیندهای چاپ صنعتی

به دلیل تنوع و پیچیدگی غیرمعمول سطحی که باید روی آن چاپ صنعتی انجام شود و به دلیل شرایط دستگاهی که چاپ در طول و بعد از آن مورد استفاده قرار می گیرد ، مشتریان ، کارفرمایان و مخاطبان چاپ صنعتی اغلب خواستار چاپ صنعتی بصورت تخصصی و اقدامات تخصصی چاپ( پیش / پس از چاپ) می شوند. در مورد فرآیندهای چاپ صنعتی هیچ قانون ساده ای وجود ندارد و معمولا فرآیندهای چاپ صنعتی مانند چاپ معمولی ، غالباً در جایی مورد استفاده قرار می گیرند که مورد نیاز باشد تا با مدیریت هزینه بتوانند از متخصصانی استفاده کنند تا علاوه برکیفیت بالا ، نتایج مورد انتظار کارفرما را نیز پوشش دهند.

اما بسیاری اوقات در بخش های صنعتی سخت (از لحاظ فنی در مقیاس میکرومیلی متری و یا سه بعدی) ، سطوح بسیار نازک و سفت ، نیاز به تخصص یک کارشناس چاپ صنعتی چند برابر می شود. این یعنی چنانچه شما تمایل به اجرای چاپ روی یک صفحه حاوی تصویر مورد نظرتان را داشته باشید متخصص چاپ می تواند به شما کمک کند تا چاپ و دستگاه چاپی با سطح کیفیت مورد نظرتان مطابقت داشته باشد .

برای مثال برای چاپ روی فلزات ، دستگاه باید انعطاف پذیری کافی برای چاپ روی سطحی نازک و سخت مثل چاپ روی یک بسته ی بزرگ  یا یک تابلو تزئینی برجسته را داشته باشد . صفحات خاص غلطان رنگ باید توانایی انتقال مقادیر کافی جوهر را به درون پشته جاذب را داشته باشد .

یا برخی از ابزارآلات صنعتی که به شدت به مواد شیمیایی مقاوم هستند  و با انجام چاپ روی سطح شان ، کدر می شوند و لایه های رویی آنها آسیب میبینند ، برخی از آنها احتیاج دارند پیش از چاپ روی سطح آن از یک تا چند صد میکرون لایه های خاصی ایجاد شود تا از کدری شان جلوگیری شود و تشخیص آن فقط کار یک متخصص چاپ است . در واقع انگار این عملیات طبقات بالاتری از بکارگیری علم فیزیک و شیمی را نسبت به نمونه هایی که معمولاً در چاپ یا چاپ در گرافیک یافت می شود نشان می دهد . زیرا جوهر باید در برابر درجه حرارت های بالا مقاومت کند ، در عین حال برخی از فلزات در دمای خاصی معمولا واکنش نشان می دهند و برخی در طول زمان بسیار دوام و کیفیت خود را از دست می دهند . انجام تمامی این موارد نیازمند شناخت و کنترل استاندارد و کیفیت بالا است که باید علاوه بر علم برای انجامش تجربه ی کافی نیز داشت. به بیان دیگر ، استهلاک کیفیت جوهر در چاپ صنعتی روی فلز باید دیده شود و برایش راه حلی یافت شود.

تامپو پرینت

فرآیندهای چاپ صنعتی گاهی اوقات بیش از یک چاپ ساده روی یک بستر خاص ( برای مثال چاپ صنعتی روی قسمت میانی یک فلز خمیده ) هستند . این یعنی برای چاپ روی یک صفحه یا حتی چاپ به کمک پد در خمیدگی های شدید (یک لبه گرد محصول یا دسته / دکمه فکر کنید ) باید تخصص و انعطاف پذیری شدیدی وجود داشته باشد تا این کار امکان پذیر شود (به عنوان مثال پد سیلیکون).

اگر مجبورید تعداد نسبتاً کمی از یک تصویر را روی یک سطح بسیار بزرگ چاپ کنید احتمال دارد بخواهید تکنیک های خاصی از چاپ را به صورت شخصی و سفارشی در اندازه های بزرگ اجرا کنید.

در واقع اگرچه انتخاب فناوری چاپ ، در اجرای اقتصادی چاپ صنعتی نقش مهمی دارد ولی تفاوت های فاحشی در اجرای نوع چاپ ، سبک چاپ و دستگاه انتخابی است. به طور کلی در بازارهای چاپ صنعتی ، مشاغل متفاوتی در اجراهای متفاوت ( بصورت کوتاه مدت – چاپ روی لیوان و تیشرت – و یا بلند مدت – چاپ روی قطعات خودرو – ) وجود دارد و اگر با نگاه یک بازار شناس به این موضوع نگاه کنیم سهم زیادی از حجم بازار چاپ صنعتی را بازارهای کوچک اینچنینی با فرآیندهای ساده ی چاپ – و نه تخصصی و خاص – تشکیل می دهند .

چاپ صنعتی یک فناوری چاپ در بخش صنعت است و نه تنها در عملیات کاربردی صنعتی ، مثل چاپ روی صفحه نمایش هوشمند کاراست بلکه در حوزه های زینتی و تزئینی ، مثل چاپ مستقیم روی ظروف بسته بندی ، چاپ روی شیشه و دیوار ، قطعات IMD و چاپ فتوولتائیک نیز طرفداران زیادی دارد.